φοροαπαλλαγές στα μεγάλα εισοδήματα καλλιεργούν και διευρύνουν την ανισότητα χωρίς να βοηθούν σε τίποτε άλλο. Στo συμπέρασμα αυτό καταλήγει έρευνα που εκπόνησαν στη διάρκεια της πανδημίας δύο Βρετανοί οικονομολόγοι και ακαδημαϊκοί, οι Ντέιβιντ Χόουπ του London School of Economics και Τζούλιαν Λίμπεργκ του King’s College London. Με αυτήν διαψεύδουν τις θεωρίες που θέλουν τις φοροαπαλλαγές στα υψηλά εισοδήματα να αποβαίνουν εις όφελος της ευρύτερης οικονομίας, καθώς υποτίθεται ότι διευκολύνουν τις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και να τονώσουν την ανάπτυξη.

Στις 23 Δεκεμβρίου 2020, ο Thomas Piketty σε συνέντευξή του στον Robin Wilson σημειώνει: Ποιος θα αποπληρώσει το μεγάλο δημόσιο χρέος; προς το παρόν βάζουμε τα πάντα στον ισολογισμό της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αλλά σε κάποιο σημείο θα πρέπει να συζητήσουμε ποιος θα πληρώσει για αυτό. Υπάρχουν λύσεις που, στην πραγματικότητα, προέρχονται επίσης από την ιστορία της ίδιας της Ευρώπης. Επιτρέψτε μου να σας υπενθυμίσω ότι μετά τον Β ‘Παγκόσμιο Πόλεμο, στη δεκαετία του 1950, πολλές χώρες –συμπεριλαμβανομένης ιδίως της Γερμανίας– ανακάλυψαν μερικούς πολύ καινοτόμους τρόπους για τη μείωση του μεγάλου δημόσιου χρέους, συμπεριλαμβανομένου του πολύ προοδευτικού φόρου σε άτομα με πολύ πλούτο.

Η κατηγορία των επαγγελματιών, οι οποίοι το 2019 δεν είχαν δραστηριότητα και δεν εξέδωσαν ή δεν έλαβαν κανένα τιμολόγιο, μπορούν να μεταβούν στην οικεία ΔΟΥ και να υποβάλουν αίτηση για «αδράνεια», αναδρομικά από την 31η Δεκεμβρίου 2018. Με τον τρόπο αυτό βγαίνουν από τη λίστα των ελεύθερων επαγγελματιών στους οποίους θα καταλογιστεί και φέτος το τέλος επιτηδεύματος, για τη χρήση 2019, γλιτώνοντας ένα σημαντικό ποσό.

Στις 3 Δεκεμβρίου 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, καλώντας την να τροποποιήσει τη νομοθεσία της για τον φόρο κληρονομιάς όσον αφορά τις καταθέσεις τραπεζικών λογαριασμών και τα μερίδια αμοιβαίων κεφαλαίων που κατέχουν από κοινού οι σύζυγοι. Η Ελλάδα χορηγεί απαλλαγή από τον φόρο κληρονομιάς για τις εν λόγω κληρονομίες. Ωστόσο, περιορίζει την απαλλαγή αυτή μόνο σε εκείνους τους κοινούς τραπεζικούς λογαριασμούς και τα μερίδια αμοιβαίων κεφαλαίων που προσφέρονται από ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι κανόνες αυτοί παραβιάζουν την ελεύθερη κυκλοφορία των κεφαλαίων (άρθρο 63 παράγραφος 1 της ΣΛΕΕ και άρθρο 40 της συμφωνίας ΕΟΧ). Η Ελλάδα έχει προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει στα επιχειρήματα της Επιτροπής.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο της ΑΑΔΕ Ε. 2004/2021, το υπερβαίνον κόστος δανεισμού που δεν μπορεί να εκπέσει κατά το τρέχον φορολογικό έτος μεταφέρεται στα επόμενα φορολογικά έτη χωρίς χρονικό περιορισμό.

Η εγκύκλιος της ΑΑΔΕ Ε. 2208 /24-12-2020 καθορίζει τη φορολογική μεταχείριση του εισοδήματος που προκύπτει για εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα με τη μορφή δικαιωμάτων προαίρεσης απόκτησης μετοχών, καθώς και με τη μορφή μετοχών που του χορηγούνται στο πλαίσιο προγραμμάτων δωρεάν διάθεσης μετοχών.