Ο Φόρος Ψηφιακών Υπηρεσιών
Η οικονομία της ψηφιακής τεχνολογίας επιτρέπει τη διεξαγωγή επιχειρηματικών δραστηριοτήτων χωρίς φυσική παρουσία, γεγονός που δημιουργεί ευκαιρίες για φοροαποφυγή. Στη ψηφιακή επιχειρηματικότητα, ούτε το υποκείμενο που παράγει το εισόδημα, ούτε ο χρήστης της δραστηριότητας, ούτε το κράτος που συμβάλλει στη δημιουργία του εισοδήματος ή της χρήσης συνδέονται μεταξύ τους με οποιοδήποτε εδαφικό στοιχείο. Κατά συνέπεια τα κριτήρια του παραδοσιακού φορολογικού δικαίου όπως, η έδρα, η κατοικία, η μόνιμη εγκατάσταση επιχείρησης, η αρχή των ίσων αποστάσεων στις ενδοομιλικές συναλλαγές, δεν εξυπηρετούν πια. Γι αυτό το λόγο, τα τελευταία χρόνια αναζητούνται άλλα κριτήρια για τη φορολόγηση της ψηφιακής επιχειρηματικότητας. Μια ενδιαφέρουσα άποψη, από τις περισσότερες θεωρητικές απόψεις που μέχρι σήμερα έχουν διατυπωθεί, είναι η φορολόγηση να γίνεται με βάση τον τόπο κατοικίας των χρηστών πελατών. Από πλευράς νομοθέτησης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει διατυπώσει Πρόταση για Οδηγία για το φόρο ψηφιακών υπηρεσιών, που αφορά τις ακόλουθες τρείς κατηγορίες υπηρεσιών: α) την πώληση διαφημιστικού χώρου σε μία ψηφιακή διεπαφή, όπως αυτής της Google ή του Facebook, β) την πώληση δεδομένων των χρηστών που γεννιούνται από τις δραστηριότητες των χρηστών (πώληση των big data, δεδομένων των χρηστών που αποκτώνται από τις επιχειρήσεις μέσω αποδοχής εκ μέρους των χρηστών των cookies για εμπορική εκμετάλλευση) και γ) τις υπηρεσίες ψηφιακής διαμεσολάβησης στους χρήστες μιας πολύπλευρης ψηφιακής διεπαφής για την ανταλλαγή αγαθών και υπηρεσιών π.χ. skroutz, e-bay. Σε προδικαστικό ερώτημα της Ουγγρικής δικαιοσύνης προς το ΔΕΕ (υπ. C-482/18), η Γενική Eισαγγελέας στις προτάσεις της διατυπώνει ότι, ο ουγγρικός ψηφιακός φόρος που επιβάλλεται στο εισόδημα από διαδικτυακή διαφήμιση δεν παραβιάζει θεμελιώδεις ελευθερίες της ΕE. Σήμερα ο φόρος ψηφιακών υπηρεσιών εφαρμόζεται σε δώδεκα χώρες, ενώ έχει διαρκώς αυξανόμενα έσοδα. Η δυναμική της εφαρμογής του φόρου θα εξαρτηθεί από τα αν, τελικά, θα εφαρμοστεί ο Πυλώνας 1 της Συμφωνίας του ΟΟΣΑ της 8.10.2022, από τα κράτη που την έχουν υπογράψει. Η ΕΕ έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα κινήσει τη νομοθετική διαδικασία για την υιοθέτηση της Οδηγίας για το φόρο ψηφιακών υπηρεσιών στην περίπτωση που δεν γίνει σημαντική πρόοδος για την εφαρμογή του Πυλώνα 1 μέχρι το τέλος του 2023. taxdialog/Σύνταξη
Tags In
Κάντε εγγραφή στο newsletter μας
Απόψεις
Κάνουμε αρκετά για τη φοροδιαφυγή;
Κάνουμε αρκετά για να αντιμετωπίσουμε τη φοροδιαφυγή; Η έρευνα με τίτλο Global tax evasion report 2024 που δημοσιοποίησαν πρόσφατα οι ερευνητές του Ευρωπαϊκού Φορολογικού Παρατηρητηρίου EU Tax Observatory με επικεφαλής τον καθηγητή Gabriel Zucman επιχειρεί να δώσει απάντηση σε αυτό το ερώτημα. Οι ερευνητές του... Read more →