Παγκόσμια φορολογική διακυβέρνηση
Η συγκριτική μελέτη της εξέλιξης των προτύπων καλής φορολογικής διακυβέρνησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τον ΟΟΣΑ υπό το πρίσμα του παγκόσμιου κοινωνικοπολιτικού πλαισίου, είναι το αντικείμενο της εργασίας της Stefanie Geringer, Dissemination of tax good governance tandards by the European Union and the OECD: A comparative analysis of changes in treatment and tone, Bulletin for International Taxation, vol.77 (4/2023), pp. 148–156.
Οι Martin Hearsona, Rasmus Corlin Christensenb και Tovony Randriamanalinac, στο άρθρο τους, Developing influence: the power of ‘the rest’ in global tax governance, Review of International Political Economy, vol. 30/2023, εξετάζουν την επιρροή των αναπτυσσόμενων χωρών στη διαμόρφωση της παγκόσμιας φορολογικής διακυβέρνησης, με δεδομένο ότι η εξουσία χάραξης πολιτικής σε παγκόσμιο επίπεδο απομακρύνεται όλο και περισσότερο από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη προς τον αναπτυσσόμενες χώρες μέλη του ΟΟΣΑ.
140 κράτη συμμετέχουν στο διακυβερνητικό δίκτυο The OECD Inclusive Framework που συγκαλείται από τον ΟΟΣΑ. Τα κράτη συμμετέχουν σε αυτό το υβριδικό πρότυπο παγκόσμιας διακυβέρνησης ισότιμα. The OECD Inclusive Framework επιχειρεί την παγκόσμια συμφωνία σε θέματα φορολογικής πολιτικής, ενώ η λειτουργία του θα δείξει τη δυναμική της θεσμικής μάθησης, διαβάζουμε στο άρθρο των Allison Christians και Laurens van Apeldoorn Τhe OECD Inclusive Framework, Bulletin for International Taxation, April/May 2018.
Το διεθνές φορολογικό καθεστώς (ITR) έπαψε να λειτουργεί όπως προβλεπόταν, μετά την έλευση της παγκοσμιοποίησης τη δεκαετία του 1980 και της ψηφιοποίησης στη δεκαετία του 1990. Οι παράγοντες που αποδυνάμωσαν το ITR ήταν η κινητικότητα του κεφαλαίου που σχετίζεται με την άυλη και ψηφιακή οικονομία, μαζί με τη χαλάρωση των ελέγχων κεφαλαίων και τον αυξημένο φορολογικό ανταγωνισμό. Αυτές οι εξελίξεις δημιούργησαν πρόβλημα για τις χώρες που επιθυμούσαν να αφήσουν τα σύνορά τους ανοιχτά για να καρπωθούν τα οφέλη της παγκοσμιοποίησης και να εμπλακούν σε φορολογικό ανταγωνισμό προκειμένου να προσελκύσουν επενδύσεις. Το αποτέλεσμα ήταν μια σημαντική πτώση των φορολογικών εσόδων που απείλησε το δίχτυ κοινωνικής ασφάλειας του σύγχρονου κράτους πρόνοιας. Το βασικό ερώτημα για το μέλλον είναι πώς, το νέο ITR θα αντιμετωπίσει το διεθνές μετοχικό κεφάλαιο, και αυτό διερευνά ο Reuven S. Avi-Yonah στο άρθρο του, International taxation, globalization, and the economic digital divide, Journal of International Economic Law, vol. 26 (2023).
Κάντε εγγραφή στο newsletter μας
Απόψεις
Η φορολόγηση των υπερκερδών είναι και δίκαιη και συνταγματική
Η δημοσίευση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας 187/2024 (όμοια και η 188/2024) επανέφερε στο προσκήνιο τη φορολόγηση των υπερκερδών (windfall profits). Η δημοσίευση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας 187/2024 (όμοια και η 188/2024) επανέφερε στο προσκήνιο τη φορολόγηση των υπερκερδών (windfall profits) δίνοντας... Read more →