DAC 7. Από το 2023, η Οδηγία 2021/514/ΕΕ που υιοθετήθηκε στις 22 Μαρτίου 2021 (DAC7) απαιτεί από τους χειριστές πλατφορμών να συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις δέουσας επιμέλειας και αναφοράς για τους πωλητές που προσφέρουν αγαθά ή υπηρεσίες μέσω ψηφιακών πλατφορμών. Το άρθρο του Alessio Persiani, DAC7: Some thoughts on the different roles of platform operators and the appropriate definition of the scope of reporting obligations, (2023) EC Tax Review 32(4) pp.163 – 171, εξετάζει τους διαφορετικούς ρόλους που μπορεί να διαδραματίζουν οι χειριστές πλατφόρμας από επιχειρηματική σκοπιά και εξετάζει, επίσης, τις επιπτώσεις τέτοιων διαφορετικών ρόλων στον καθορισμό του πεδίου εφαρμογής των υποχρεώσεων αναφοράς DAC7.

Οι φορολογούμενοι ως πληροφοριακά υποκείμενα. Τα τελευταία 10 χρόνια, έχει δοθεί ιδιαίτερη ώθηση από τις φορολογικές διοικήσεις στην αυτόματη ανταλλαγή πληροφορίας στον τομέα της άμεσης φορολογίας. Οι τεχνολογικές δυνατότητες παράλληλα με την πολιτική απόφαση για την αντιμετώπιση του επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού έχουν επιτρέψει τη διεθνή ανταλλαγή μεγάλου όγκου πληροφοριών μεταξύ των φορολογικών διοικήσεων (via FATCA, the common reporting Standard, country-by-country reporting, κ.α.). Αυτή η διαρκώς ογκούμενη ανταλλαγή φορολογικών πληροφοριών θέτει τους φορολογούμενους σε μια νέα υπόσταση, αυτή της πληροφοριακά υποκείμενων. Τα ατομικά δικαιώματα των πληροφοριακά υποκειμένων έχουν ανάγκη μιας νέου τύπου νομικής προστασίας, διαβάζουμε στο άρθρο του Arthur J. Cockfield, Sharing tax information in the 21st century: big data flows and taxpayers as data subjects, Canadian tax journal / revue fiscale canadienne (2019) 67:4, 1179 – 99.

Ο Cihat Öner (Fiscal Institute Tilburg) στο άρθρο του, An analysis of the “Foreseeable Relevance” standard and the international exchange of tax information: are the European Union and the OECD in agreement?, Bulletin for International Τaxation, 6/77, εξετάζει το πρότυπο της «προβλεπόμενης συνάφειας» στη διεθνή ανταλλαγή φορολογικών πληροφοριών όπως αυτό ορίζεται στο μοντέλο του ΟΟΣΑ και στο νομικό πλαίσιο της ΕΕ. Ο συγγραφέας αναρωτιέται εάν, το νέο πρότυπο της “προβλέψιμης συνάφειας” είναι «προφανώς» προβλέψιμο και εάν, Ευρωπαϊκή Ένωση και ΟΟΣΑ συμφωνούν.

Η Alessia Tomo (DigiTax, University of Antwerp) στο άρθρο της, Tax information, third parties and GDPR: legal challenges and hints from the court of justice, EC Tax review 2023/4, εξετάζει το ρόλο που μπορεί να έχει ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (GDPR) στην οικοδόμηση ενός συνεκτικού νομικού πλαισίου για την ανταλλαγή πληροφορίας για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής και φορολογικής απάτης.

Ενώ το οικονομικό απόρρητο των υπεράκτιων φορολογικών παραδείσων έχει δημιουργήσει ιστορικά άφθονες ευκαιρίες φοροδιαφυγής για πλούσιους ιδιώτες, η αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των φορολογικών αρχών είναι μια φιλόδοξη προσπάθεια για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Στο blog της 31 Οκτωβρίου 2024 του Oxford University Centre for Business Taxation συνοψίζεται πρόσφατη έρευνα που τεκμηριώνει ότι, η αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών έχει ήδη θετική επίπτωση στη φορολογική συμμόρφωση μέσω του επαναπατρισμού υπεράκτιου πλούτου και της αυτοαναφοράς υπεράκτιων εισοδημάτων.

.