Πόσο εμπιστευόμαστε τις κυβερνήσεις;
Την τελευταία δεκαετία, οι κρίσεις έχουν διαμορφώσει τις αντιλήψεις του κοινού για την ΕΕ. Tο άρθρο How has trust in the EU changed over time?, EconPol Policy Briefs 60/2024, του Albert Landsberger εξετάζει το ζήτημα της εμπιστοσύνης στους δημοκρατικούς θεσμούς αξιοποιώντας δύο έρευνες μεγάλης κλίμακας: την Έρευνα Παγκόσμιας Αξίας και την Έρευνα Ευρωπαϊκής Αξίας. Αν και τα δεδομένα των ερευνών δεν περιλαμβάνουν τις πιο πρόσφατες κρίσεις, την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία, – παρέχουν πληροφορίες για το πώς έχει εξελιχθεί η εμπιστοσύνη στην ΕΕ μετά την οικονομική κρίση του 2008 και την προσφυγική κρίση του 2015. Δείχνει ότι, η ΕΕ και οι θεσμοί της εξακολουθούν να απολαμβάνουν υψηλότερα επίπεδα εμπιστοσύνης από τις εθνικές κυβερνήσεις. Πρόβλημα είναι η μείωση της εμπιστοσύνης στην Ελλάδα και την Ιταλία.
Στις 11 Ιουνίου 2024, το World Inequality Lab φιλοξένησε μια συζήτηση στο Paris School of Economics για τη σχέση μεταξύ μείωσης της ανισότητας και συνταγματικών αλλαγών: Are constitutional changes needed to reduce inequality?
Ως μέρος των εργασιών του για τους παράγοντες εμπιστοσύνης στη δημοκρατική διακυβέρνηση, ο ΟΟΣΑ διερευνά τους διάφορους τρόπους με τους οποίους οι κυβερνήσεις μπορούν να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών προς αυτές. Κατά τον ΟΟΣΑ, η εμπιστοσύνη είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο στηρίζεται η νομιμότητα των δημοκρατικών θεσμών. Η εμπιστοσύνη είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της επιτυχίας ενός ευρέος φάσματος δημόσιων πολιτικών που εξαρτώνται από τις συμπεριφορικές αντιδράσεις του κοινού. Για παράδειγμα, η εμπιστοσύνη του κοινού οδηγεί σε μεγαλύτερη συμμόρφωση στις επιλογές για τη δημόσια υγεία, τους νόμους και το φορολογικό σύστημα. Μακροπρόθεσμα, η εμπιστοσύνη είναι προϋπόθεση για τη διαχείριση κοινωνικών προκλήσεων όπως η κλιματική αλλαγή, η γήρανση του πληθυσμού και η μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας.
Το Κράτος Δικαίου, πέραν από την τυπική διαδικαστική μορφή του, λαμβάνει και ουσιαστική μορφή που τείνει να δημιουργήσει μια πιο δίκαιη μεταχείριση του ατόμου, γράφει ο Μιχάλης Ν. Πικραμένος στο άρθρο του, Εγγυητική λειτουργία της ασφάλειας δικαίου για τη δημόσια εμπιστοσύνη στα όργανα του Κράτους, e-ΠΟΛΙΤΕΙΑ, τευχ. 1/2022.
Η Maria Weimer στο δοκίμιο της, The EU global regulatory state and the search for transnational democracy – reflections from the edges of Europe, European Law Open (2025), μελετά τις συγκρούσεις μεταξύ των συνταγματικών κειμένων και των νόμων στο ρυθμιστικό κράτος των δημοκρατιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και τη σημασία τους για την κατανόηση της νέας γεωπολιτικής στροφής στην ΕΕ.
Το 2024 θα μπορούσε να θεωρηθεί ως κορυφαίο σημείο στην ιστορία των εκλογών καθώς ένας αριθμός ρεκόρ προσήλθε στις κάλπες. Όμως, το 64% των ψηφοφόρων στις προηγμένες οικονομίες είναι δυσαρεστημένοι με τον τρόπο που λειτουργεί η δημοκρατία στη χώρα τους. Στο ερώτημα, ποιες ενέργειες απαιτούνται για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στους θεσμούς και την ενίσχυση των δημοκρατιών του κόσμου, απαντούν οι Tali Sharot, Richard W. Edelman, Tirana Hassan και Rahul Kanwal στη συζήτηση Renewing the promise of democracy, DAVOS AM25 (24.1.2025).
Κάντε εγγραφή στο newsletter μας
Απόψεις
Η φορολόγηση των υπερκερδών είναι και δίκαιη και συνταγματική
Η δημοσίευση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας 187/2024 (όμοια και η 188/2024) επανέφερε στο προσκήνιο τη φορολόγηση των υπερκερδών (windfall profits). Η δημοσίευση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας 187/2024 (όμοια και η 188/2024) επανέφερε στο προσκήνιο τη φορολόγηση των υπερκερδών (windfall profits) δίνοντας... Read more →